Volendammer Kwak
Is de Volendammer Kwak uw droomschip en wilt u meer informatie neem dan vrijblijvend contact met ons op.
De Volendammer Kwak, ook wel stalen botter genoemd, is op zoek naar een nieuwe eigenaar die haar naar eigen inzicht kan transformeren naar een varend woonschip. De afgelopen jaren is het casco met veel liefde en historisch oogpunt opgeknapt.
De oude huid is geheel vervangen door nieuw staal met behoud van de oude spanten. De opbouw is uitgebreid naar de volledige breedte om voldoende woonruimte te creëren. Door de holte in het schip is er overal voldoende stahoogte. Het biedt ondanks de beperkte lengte toch veel mogelijkheden voor de binnenkant.
Bent u op zoek naar een compact, maar ruim woonschip? Kom dan zeker een keer kijken in Leeuwarden.
Indeling
De buitenkant is goed bijgehouden, waardoor een nieuwe eigenaar zich volledig kan storten op de inrichting. Via de ruime zitkuip treed je door de dubbele deuren binnen in het toekomstige woongedeelte. Door de vele ramen is het een erg licht geheel met veel mogelijkheden. De stahoogte in het woongedeelte is op dit moment ongeveer 2 meter. Er kan naar eigen inzicht een badkamer en keuken worden aangebracht. Via een doorgang kom je onder het voordek waar ruimte is voor zeker 2 slaapkamers.
Techniek
Het schip wordt aangedreven door een Volvo Penta TMD41A, 110 kw, 150Pk, met Velvet keerkoppeling. Er is een dieseltank aanwezig van ongeveer 160 liter.
Er is een begin gemaakt met het intimmeren van het schip. Hierbij zijn voor de isolatie steenwol en glaswol gebruikt. In 1988 is de scheepshuid geheel met de handwerk vervangen door 5mm staal met behoud van de spanten.
Om het schip beter in balans te brengen is er beton gestort op het nieuwe vlak van 5mm.
Historie
Het schip is gebouwd in 1911 als Volendammer Kwak VD 191 ‘Neeltje’. Toen de familie naar Heusden verhuisde, werd het schip omgedoopt naar HSD 1 ‘Helena’. Er is door Stichting Eijsdens Verleden in 1985 een artikel uitgebracht over familie van Strien en het schip Neeltje. Het schip heeft daarna een tijd in het afvoerkanaal in Bosserveld, Maastricht gelegen. Daarna hebben de volgende eigenaren het schip opgeknapt: er is een nieuw vlak onder gekomen en het merendeel van de stalen platen is vervangen.
Hierbij nog enkele kenmerken:
-
- Afmetingen circa 16 x 5 meter
- Bouwjaar 1911 door scheepswerf Stapel te Enkhuizen
- Nieuw vlak van circa 5 mm (motorruim 15 mm)
- Woonopppervlakte van ruim 30 m2
- Stahoogte in de roef van 2 meter
- Volvo Penta TMD41A, 110 kw, 150Pk, met Velvet keerkoppeling
- Dieseltank van 160 liter
- Stalen mast van ongeveer 9 meter
Vraagprijs € 60.000,- k.k.