Klipper Magdalena met vaste ligplaats in Gorinchem

Deze mooie Belgische klipper ligt aan de vestingwerken van de stad Gorinchem. De nabijgelegen molen Nooit Volmaakt zorgt voor een fijne afwisseling van het groen van de Bagijnerwal en de levendigheid van de stad Gorinchem. De Belgische klipper Magdalena biedt, gezien haar lengte, veel woonruimte. Door de vele dakramen voelt het bovendien erg licht aan. Het schip is technisch vaarklaar en gemaakt om de binnenwateren van Europa te verkennen. Indien u op zoek bent naar een woonruimte vol scheepskarakter, maar toch de gemakken van de stad Gorinchem, dan bent u van harte welkom op de Magdalena.
K

Indeling

Via de ingang in het voormalige laadruim komt u binnen in het woongedeelte met een ruime woonkamer met houtkachel en gezellige bedstee. Door de vele dakramen en patrijspoorten voelt het geheel erg plezierig aan. Naar voren toe tref je de open keuken, badkamer en slaapkamer. Vanuit de woonkamer is een doorgang langs de machinekamer naar de oude woonroef / het kantoor en de stuurhut. Vanuit de stuurhut heb je een prachtig uitzicht over de Linge die Gorinchem binnenstroomt. De stuurhut is tevens vanaf buiten bereikbaar.
K

Omgeving

Het woonschip de Magdalena is afgemeerd in de museumhaven van Gorinchem met nog 5 andere (woon)schepen. De rivier de Linge komt hier de vestingstad Gorinchem binnen, waardoor de directe omgeving erg groen aanvoelt. De vestingwallen bieden de mogelijkheid om rondom de stad te lopen in het groen. Gorinchem maakt onderdeel uit van het Unesco werelderfgoed: De Hollandsche Waterlinies. Gorinchem is de grootste, meest intacte vesting van Nederland. Door de ligging aan de Linge, Merwede en het Merwedekanaal is de vesting omgeven door waterwegen en deze maken onderdeel uit van de vestingwerken. De stad Gorinchem is voorzien van alle gemakken en de grotere steden Dordrecht, Breda en Utrecht zijn perfect via de trein of snelwegen (A27/A15) te bereiken. Parkeren kan vlakbij het woonschip op de Bagijnerwal, naast de molen Nooit Volmaakt. Door het behoud van de oude binnenstad voelt Gorinchem erg knus en gezellig aan.
K

Techniek

Het schip is rond 1970 getransformeerd van vrachtschip naar woonschip en sinds 2005 in eigendom van de huidige eigenaren. Het geheel is degelijk en duurzaam ingericht. Voor de verwarming is keuze tussen de diesel CV of de houtkachel, maar er is ook een airco aanwezig. Vaartechnisch is het schip goed op orde met een Ford hoofdmotor en een Kalkman boegschroef.
K

Enkele belangrijke kenmerken

• Bouwjaar 1887 te Boom (België) • Afmetingen van circa 22,76 x 4,92 meter • Diepgang ongeveer 1 meter • Doorvaarthoogte 3,25 meter • Woonoppervlakte van circa 80 m2 • Laatste vlakdikterapport uit 2023 • Badkamer voorzien van een ligbad, wastafel, toilet en wasmachine opstelplaats. • Keuken voorzien van een gasfornuis met afzuigkap, granieten aanrechtblad met spoelbak en vrijstaande koelkast. • Post diesel CV • Webasto airco/verwarming • Houtkachel in de woonkamer • Isotherm boiler • Victron Skylla 24/80 • Victron Phoenix 24/3000 • Ford hoofdmotor van 106 pk • Kalkman boegschroef • Ais en Atis marifoons aanwezig • De ligplaats is voorzien van stroom, water, riolering, kabel en glasvezel • Liggeld circa € 2.000,- per jaar • Energielabel G

De klipper Magdalena met ligplaats bij Gorinchem staat te koop voor € 275.000,- k.k.

K

Geschiedenis

De Magdalena is rond 1887 in België gebouwd als sleepklipper op een werf in Boom aan de Schelde. Typisch uit die jaren is ook dat het schip niet van staal is, maar van ijzer. Staal was nog niet uitgevonden toen de Magdalena werd gebouwd en grote delen van het schip zijn ook nu, na ruim 130 jaar, nog steeds van ijzer. De Magdalena had toen ze werd gebouwd alleen een kleine mast, de jaagmast, op het middendekje staan. Ze werd getrokken over de jaagpaden door vrouw, kinderen, paard, ezel of treintje. Of ze maakte gebruik van eb en vloed om zich over de rivier te laten ‘spoelen’. Ook de bolle houten luikenkap is bijzonder. Hollandse schepen hadden veelal een spitse kap, terwijl de meeste Belgische schepen een bolle luikenkap hadden. Begin 1900 is de Magdalena gemotoriseerd en op dat moment is er ook het huidige stuurhutje op gezet. Ze ging in Nederland meewerken aan de drooglegging van de Zuiderzee. Na de Tweede Wereldoorlog kwam er een motor (GM 132 pk) uit een Amerikaanse tank in die was achtergebleven. Vanwege het gebrek aan materiaal in die tijd werden veel schepen op die manier weer in de vaart gebracht. Begin jaren ’70 is Magdalena uit de vaart genomen en omgebouwd tot woonschip. Deze oude dame heeft vele eigenaren gehad die haar allemaal naar eigen inzicht hebben aangepast aan de eisen van de tijd. Maar het grote roer aan de achterkant, de lage klipperkop en het kleine mastdekje laten nog steeds duidelijk zien dat de Magdalena gebouwd is als een sleepschip.
K

Aanvullende informatie

Over het woonschip hoeft geen overdrachtsbelasting te worden voldaan. Uw notaris kan u hier verder over informeren.

Aangezien dit woonschip is ingeschreven in het kadaster en een vaste ligplaats heeft behoort een hypotheek tot een van de mogelijkheden. Op dit moment zou u hiervoor bijvoorbeeld bij de Rabobank terecht kunnen. Uw hypotheekadviseur kan u over de mogelijkheden nader informeren.

Onze beschrijvingen zijn met de grootste zorg samengesteld, maar hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Het staat u vrij de afmetingen en gegevens te controleren tijdens een bezichtiging.

Steeds meer gemeenten stellen een zelfbewoningsplicht in voor toekomstige eigenaren. Neem hiervoor contact op met de gemeente of dit voor u als toekomstige eigenaar ook van toepassing is.