Klipper Bracksand met ligplaats te Amsterdam
Indeling
Vanuit de grote zitkuip aan dek daal je middels een ruime trap af in het voormalige laadruim. Hier valt direct de hoogte (holte) van het schip op, door de ruime keuken en riante woonkamer. Richting het voorschip passeer je 4 ruime slaapkamers met ieder een eigen badkamer. Naar achteren zijn eveneens 4 slaapkamers gesitueerd, met een gedeelde badkamer en toilet.
In de roef is een studio beschikbaar, met een eigen bedstee en badkamer. Onder het voordek is een ruime berging aanwezig voor de zeilgarderobe etc.
Omgeving
Techniek
Het onderwaterschip, inclusief vlak, spanten en kimmen, is geheel vervangen door 8mm staal en het staalwerk is grondig aangepakt met hydrojet en sigma verfsysteem.
In 2019 is begonnen met het opnieuw inrichten van het ruim met duurzame materialen en is het degelijk thermisch/akoestisch geïsoleerd met 60mm steenwol (tussen spanten) + 50mm lamellendeken voorzien van aluminiumfolie. Door het ventilatiesysteem met warmteterugwin-unit is er continue verse luchtaanvoer met een beperkte warmtevraag en weinig tot geen condensvorming. Verwarming vindt plaats middels de vloerverwarming met bamboevloer. Dit zorgt voor een warm gevoel aan de voeten en vormt een duurzaam geheel.
De tuigage incl. staand en lopend want en rondhouten is, behalve de hoofdmast en bezaangiek, volledig vervangen. In 2022 is een nieuwe tuiglier geplaatst. Het CBB is per april 2023 verlengd tot april 2028.
Het aanvullend onderzoek, van het afgelopen voorjaar 2024 door het ILenT, is met vlag en wimpel doorlopen en het Bewijs van Tuigage is geldig tot maart 2027.
Geschiedenis van het schip
De Bracksand is in 1899 gebouwd in Hoogezand onder de naam Souza. Het schip heeft dienst gedaan in de Wad- en Sontvaart en voer met name op Denemarken. Als vrachtschip had het een tonnage van 281 ton. In 1974 is het schip onder de naam Bracksand vanuit de vrachtvaart door Van der Werff gekocht en naar originele staat gerestaureerd en getuigd. In 1991 is het schip verkocht en heeft het als dagtochtenschip vanuit Zierikzee gevaren. Sinds 2016 is het in handen van de huidige eigenaar.
Ligplaatsmogelijkheden
Dit charter/ woonschip met ligplaats staat te koop voor
€ 890.000,- k.k.
Bedrijfsovername of deelname in de charterondermening is bespreekbaar.
Enkele kenmerken van het woonschip
- Bouwjaar 1899 te Delfzijl
- Afmetingen 35 x 6 meter
- Diepgang ongeveer 1,5 meter
- Volledig gecertificeerd als hotelschip/charterschip, in 2023 verlengd tot 2028
- Dieselmotor Mercedes 225 pk als voortstuwing
- Generator Hatz
- Twee dieseltanks, totaal circa 1800 liter
- Tractieset
- Waterpomp Dab, met waterfilter
- Drinkwatertank circa 5000 liter
- Vuilwatertank circa 2000 liter
- Buffervaten Ecoforest 2x 300 liter voor warm water en vloerverwarming, nu verwarmd door krachtige dieselkachel, voorbereid voor aansluiting van een warmtepomp
- 2 krachtige Victor rioolpompen bestuurd door Homa systeem
- Vloerverwarming met bamboevloer
- Keuken semi professioneel, met inductiekookplaat, oven, koelkast en vaatwasser
- Slaapkamers, 4 met 4 bedden en toilet/badkamer en-suite
- Slaapkamers, 4 met 2 bedden en gemeenschappelijke toilet en douche op de gang
- Vele voorbereidingen voor de toekomst, voorbereidingen voor warmtepomp, airconditioning, patrijspoorten, boegschroef installatie, etc.
Aanvullende informatie
Over het woonschip hoeft geen overdrachtsbelasting te worden voldaan. Uw notaris kan u hier verder over informeren.
Onze beschrijvingen zijn met de grootste zorg samengesteld, maar hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Het staat u vrij de afmetingen en gegevens te controleren tijdens een bezichtiging.
Steeds meer gemeenten stellen een zelfbewoningsplicht in voor toekomstige eigenaren. Neem hiervoor contact op met de gemeente of dit voor u als toekomstige eigenaar ook van toepassing is.